Pozn.: Koncepciu je možné si stiahnuť na linke tu:

http://narodneobrodenie.sk/wp-content/uploads/2024/09/KONCEPCIA-SPRAVY-SPOLOCNOSTI_final.pdf

Prípadne použite tlačidlo na stiahnutie súboru:

ÚVOD

Cieľom Koncepcie Správy Spoločnosti je pripraviť IDEU – OBRAZ novej spravodlivej spoločnosti. Koncepcia je určená širokej verejnosti na diskusiu a zástupcom politických strán a hnutí na vedomie. IDEA obsahuje Hodnoty, Výber Osobností a Hospodárenie.

HODNOTY

• HODNOTY, ktoré sú predstavené v znaku NO
– MRAVNOSŤ, konanie vedené Svedomím
– SPOLUPRÁCA, Komunikácia, Bratstvo, Obetavosť, Štedrosť
– TVORIVOSŤ, využitie Intelektu pre prospech spoločnosti
– POROZUMENIE, Súcit, Empatia ako tmel spoločnosti
• VÝBER OSOBNOSTÍ do Samosprávy a Verejnej správy – „Kádre riešia všetko,“
• HOSPODÁRENIE, Vízia, ako bude naša spoločnosť spravovaná pri zabezpečovaní potrieb, bezpečnosti a radostného života

VÝBER OSOBNOSTÍ
Nositeľ moci – legitimita výberu

• Nositeľom moci je ľud, menovite ľudská osobnosť – slobodný človek člen rodiny, s priznaným domovským právom k obci.
• Rodina – otec, matka, deti, starí rodičia, najmenej 3 členovia.
• Samostatne žijúci jednotlivci alebo bezdetné manželstvá sa pre potreby výberu zástupcov pripoja k (reálnej) rodine
• Legitimita výberu zástupcu rodiny je absolútna, lebo pre účasť na výbere v rodine neplatia žiadne obmedzenia. Rodina v každodennom živote komunikuje o svojich potrebách a vie sa zhodnúť na spoločných záujmoch. Takýto výber zaisťuje splnenie prvotného kritéria výberu – mravnosť vybraného zástupcu.
• Legitimitu výberov na ďalších stupňoch samosprávy určí kvalita zástupcov rodín a ich vzájomné poznanie zo spoločnej práce v orgánoch samosprávy.

Samospráva

• Rodina vyberie svojho zástupcu – nazvime ho „hovorcom“ – ktorému najviac dôveruje. Jediným obmedzujúcim kritériom pre výber hovorcu je vek, čiže hovorca je osoba dospelá, spôsobilá na právne úkony.
• VÝBER je urobený na duchovnom princípe Zodpovednosti a Lásky. Hovorca necíti potrebu byť za svoju činnosť odmeňovaný inak ako spokojnosťou
svojich blízkych ktorých zastupuje. Činnosť ktorú vykonáva nemožno nazvať Prácou ale Poslaním.
• Prvotnou úlohou hovorcu je prenos potrieb a požiadaviek rodiny na samosprávne orgány a opačným smerom sprostredkovanie pravdivých a neskreslených informácií ku svojej rodine.
• Druhou úlohou hovorcu je Výber osobností do orgánov samosprávy. Výber zástupcov do uličného výboru v obci alebo správcu bytového domu v meste je vykonaný na základe princípu vzájomného poznania a dôvery hovorcov, spôsobom výberu spomedzi seba.
• Hovorcovia rodín z ulice sa stretajú, dobre sa poznajú a preto nie je problém vybrať spomedzi seba zástupcu do samosprávy. Hovorca ak je vybratý on, môže súčasne zastupovať rodinu a byť zástupcom ulice, mestskej štvrte … Slovenskú Národnú Radu (ďalej ako „SNR“ / súčasný parlament).
• Hovorca nerobí výkonné činnosti, len predkladá požiadavky, hodnotí ich plnenie a informuje občanov. Výsledok jeho činnosti sa nedá merať časom ktorý pri svojom konaní strávil ako je to pri odbornej práci ale len a len spokojnosťou tých, ktorí mu zverili svoju dôveru a preto nemá význam poskytovať za túto činnosť hmotnú odmenu. Rozhodujúcou motiváciou
jeho činnosti musí byť zodpovednosť a svedomie.
• Hovorca ako i zástupca v orgánoch samosprávy má svoje občianske zamestnanie, za činnosť zástupcu nepoberá plat. Odmeňovanie zástupcov samosprávy je mimo uhradenia vynaložených nákladov pri ich činnosti stanovené štatútom samosprávy úmerne náročnosti práce.
• Treťou úlohou hovorcov a zástupcov na rôznych stupňoch samosprávy je prinášať predstavy o ďalšom smerovaní spoločenstva, vnášať duchovnú stránku do života spoločnosti a tvoriť Pravidlá spolužitia na Mravných princípoch.
• Na výber zodpovedných ľudí nie sú potrebné žiadne politické strany, žiadne pravidelné voľby , zástupca nás zastupuje pokiaľ má našu dôveru. Keď ju stratí na základe (pravidelného) hodnotenia, bude vymenený – nepotrebuje čakať na voľby a to na všetkých úrovniach samosprávy.

• Zástupcovia v orgánoch samosprávy sú z princípu mravnými autoritami a nositeľmi cností, majú preto morálne právo riešiť sporné záležitosti medzi občanmi, prípadne vynášať súdy pri porušovaní pravidiel členmi spoločenstva.
• Poznámka: v obciach budú existovať komunitné centrá kde sa ľudia budú stretávať a diskutovať. Miesto, kde vždy niekoho nájdete. Je nevyhnutné odstrániť chorobu tejto doby – ľudí od seba oddeľovať – rozdeľuj a panuj.
• Každý samosprávny orgán má ustanovený SNEM zástupcov, ktorých počet je stanovený v štatúte príslušného stupňa samosprávy.
• Snem sa schádza len niekoľko krát do roka, pričom rieši zásadné otázky vo svojej pôsobnosti.
• Snem si ustanovuje svoju Radu, ktorá zabezpečuje funkčnosť samosprávy medzi zasadnutiami Snemu. Na výber členov Rady môže byť použitý postup „Činnej spôsobilosti“ (ďalej ako „ČS“)
• Rada spomedzi seba vyberá predsedu, ktorý sa automaticky stáva členom okresného snemu.

Organizačná štruktúra Samosprávy a Verejnej správy
Verejná správa (ďalej ako „VS“)

• Ku každému stupňu samosprávy existuje výkonný stupeň. Napr. v obci obecný podnik, v okrese okresný podnik (ďalej ako „podnik“) a na úrovni štátu národný podnik riadený profesionálnou vládou.
• Podnik prijíma úlohy od samosprávy, riadi a zodpovedá za činnosť svojich zložiek v oblasti svojej kompetencie ako je uvedené v časti „Hospodárenie“ v tejto koncepcii.
• Samosprávne orgány na všetkých úrovniach majú zriadené odborné komisie (gesčné výbory) ktoré vykonávajú kontrolu odvetvových zložiek VS. Napr. SNR bude mať takéto komisie analogicky ku jednotlivým ministerstvám.
• Na rozdiel od Samosprávy sú pracovníci VS odborníkmi vo svojich profesiách, systematicky pripravovaní vzdelávaním a praxou. Do práce, čiže do úradov alebo do podnikov výroby a služieb sú prijímaní na základe kvalifikačných predpokladov a do výkonných funkcií spôsobom ČS. Oni sú tí, ktorí navrhujú a uskutočňujú riešenia a napokon zodpovedajú za výsledky svojej práce. Vykonávajú prácu ktorá sa dá merať a kontrolovať a za svoju prácu dostávajú od spoločnosti primeranú odmenu.
• Dôležitá je dobre fungujúca komunikácia a tok informácií medzi samosprávou a VS.
• Ak je samospráva nespokojná s výkonom VS, môže iniciovať nový výber pracovníka podľa postupu ČS.
• Jeho nástupca je vyberaný spôsobom ČS aby sa tak predišlo konfliktu záujmov. Toto platí pre všetky stupne organizácie štátu vrátane vzťahu SNR ako najvyššieho a zákonodarného orgánu voči Vláde ako výkonnému orgánu so svojimi ministerstvami.
• VS pripravuje hospodárske plány na základe potrieb prednesených štruktúrami samosprávy, vrátane rozpočtov a ich zdrojového zabezpečenia. V prípade konkrétnych projektov vyhotovujú odborné zložky VS viaceré alternatívy s rôznym rozsahom „výkonu“ predkladaného riešenia problematiky a tomu odpovedajúcimi nárokmi na zdroje.
• Orgány Samosprávy návrhy nemenia, ale vyberajú z predložených alternatív podľa zamýšľaných cieľov, súvislostí a priorít.

HOSPODÁRENIE
Úvod

„Pre vyslobodenie z plánu otrokárstva je potrebné pochopiť, že každý životný štýl spoločnosti je odzrkadlením psychiky ľudí, ktorí túto spoločnosť tvoria, t.j. ich mravnosti, ktorá určuje okruh ich záujmov.“

• Z uvedeného vyplýva aj skutočná, demografická potreba spoločnosti na rozdiel od paraziticko-degradačnej spotreby súčasnosti. Je neprijateľné hazardovať s potravinami,  surovinami, energiami a ľudskou prácou.
• Dobre spravovaná spoločnosť uplatňuje pravidlo primeranej dostatočnosti, v ktorej bude mať každý človek podmienky na slobodný rozvoj jemu daných vrodených schopností.
• To znamená na všetkých úrovniach hospodárenia, PLÁNOVAŤ a rozpočtovať

Majetok

• Majetok je v dnešnom ponímaní formálne uznaný nárok s vecou nakladať a vec používať. Tento nárok je právne chránený a spoločnosťou uznávaný.
• Od typu majetku záleží ako sa s ním hospodári a akú má ochranu.
• Všeľudový (národný) majetok: všetok majetok na území štátu, ktorý je potrebný na zabezpečenie funkcií a bezpečnosti štátu.
• Menovite: pôda, voda, suroviny a prírodné zdroje; výrobné prostriedky na spracovanie surovín; nadregionálne energetické zdroje; infraštruktúra dopravná a komunikačná , nadregionálna zdravotnícka infraštruktúra; prostriedky pre armádu a obranu štátu; prostriedky výmeny tovarov a služieb.
• Spoločný majetok (majetok obcí a okresov): prostriedky na zabezpečovanie potrieb občanov v správe obcí a okresov
• Družstevný majetok: majetok nadobudnutý družstvom vložením osobného alebo súkromného majetku členov družstva a samotnou hospodárskou činnosťou družstva
• Súkromný majetok: obytné domy a príslušenstvo; prostriedky pre individuálnu hospodársku a záujmovú činnosť
• Osobný majetok: majetok občana pre osobnú potrebu
• Pozemky predstavujú špecifický druh majetku, pretože územie a pôdu na nej máme dané od svojich predkov a po riadnom užívaní sme zaviazaní ich zanechať v dobrom stave našim potomkom.
• Na efektívne využívanie pozemkov dohliada predovšetkým obec ktorá sa pri tom riadi zásadou zveľaďovania.

ZABEZPEČOVANIE ZDROJOV

• Zdroje je potrebné prednostne zabezpečiť na tej úrovní organizácie spoločnosti na ktorej sa spotrebujú. Tieto zdroje sú generované vlastnou činnosťou výrobných a obslužných prevádzok obcí, okresov a štátu.
• Na zdroje pre spoločné projekty regiónov sa nižšie štruktúry skladajú podľa dohodnutých pravidiel.

Obec

• Územie na ktorom obec žije, vychádza z už existujúceho usporiadania intravilánov a katastrálnych území. Spravovanie obce je riadené štatútom schváleným občanmi v referende. Počet obyvateľov má byť taký , aby správa obce sebestačne zabezpečila nasledujúce činnosti a potreby obyvateľov:

  • Pozemky pre bezpečný život rodiny čiže príbytok a prístup k nemu.-
  • Pitnú a úžitkovú vodu, kanalizáciu a dodávku energií
  • Výrobu základných potravín
  • Zásobovanie ostatnými potravinami a liečivami
  • Zásobovanie spotrebným tovarom
  • Zber a likvidáciu odpadov, čistotu životného prostredia
  • Praktickú lekársku a zachraňujúcu zdravotnú službu
  • Predškolské a základné vzdelávanie detí
  • Služby pomoci a opatery pre tých ktorých rodiny to nezvládajú
  • Správu obce a spoločného majetku – organizáciu pospolitosti
  • Ochranu poriadku, výkon spravodlivosti
  • Hospodárske prevádzky výroby a služieb

Poznámka: nárok na pridelenie primeraného pozemku na bývanie nie je samoúčelný, pretože pozemok je miesto, kde rodina nájde materiálnu aj citovú istotu pri výchove novej generácie.

Samosprávny okres

• Spojením Obcí do okresov sa vytvoria samosprávne a sebestačné oblasti s príbuznými kultúrnymi a klimatickými podmienkami.
• Počet obyvateľov okresu je daný potrebou zaistenia sebestačnosti nasledujúcich potrieb obyvateľov:

  • Výrobu, nákup a odborné dlhodobé skladovanie potravín
  • Nemocnice (polikliniky)
  • Dopravnú obslužnosť v rámci okresu
  • Správu komunikácií
  • Záchranné zložky
  • Domobranu
  • Správu okresu a koordináciu činností obcí
  • Hospodárske prevádzky výroby a služieb

Poznámka: v minulosti existovali oblasti, ktoré dnes poznáme ako národopisné regióny Spiš, Šariš, Liptov atď., spolu 16 – pozri obrázok, nazývané župami . Vznikali počas feudalizmu ako tzv. lénne panstvá a ich „majiteľ“ im určil spôsob života a väčšinou aj náboženstvo čiže ideológiu. Je predpoklad, že kultúrna blízkosť bude mať vplyv aj pri súčasnom
spájaní obcí s prihliadnutím na súčasné potreby obyvateľstva. Tieto regióny môžu slúžiť na inšpiráciu pri tvorbe okresov.

Štát

Národný podnik (NP) zabezpečuje :

  • Správu a využívanie prírodných zdrojov
  • Spracovanie surovín a výrobu energie
  • Energetiku a líniové siete
  • Dopravu a telekomunikácie
  • Špecializovanú zdravotnú službu, prevenciu pred užívaním narkotík
  • Spracovanie odpadov a životné prostredie
  • Základné, stredné a vysoké školstvo
  • Vedu
  • Prostriedky pre kultúru a šport na národnej úrovni
  • Médiá na šírenie pravdivých informácií a národnej kultúry
  • Financie, bezúročné bankovníctvo a poisťovacie služby
  • Spravodlivosť
  • Zahraničné vzťahy
  • Obranu

Národný podnik je riadený vládou s rezortnými ministerstvami. Na vyššie uvedené činnosti má štát zriadené odborné inštitúcie a podniky výroby a služieb.

Štátna Rada (ďalej ŠR)

ŠR je predstaviteľom Konceptuálnej moci a nositeľom Mravnej autority spoločnosti. Za člena ŠR s neobmedzeným mandátom menuje SNR osobnosť verejného života ktorá už má za sebou celoživotné dielo, je všeobecne vážená a uznávaná. ŠR spomedzi členov Rady ustanoví Predsedu ktorý zastupuje štát navonok (teraz prezident).

Pozn.: Toto je základný dokument Koncepcie správy štátu od Národného obrodenia určený pre širokú verejnosť na základné oboznámenie sa s jeho myšlienkami. Všetky bloky dokumentu budú podrobne vysvetlené vo výklade.