Rezort Kultúra / Dokument č. 3/ 2022
Koncepcia rozvoja školstva na Slovensku sa opiera o analýzu súčasného stavu a stavu aký by sme chceli dosiahnuť tak , aby sme zabezpečili trvalý a kontinuálny rozvoj spoločnosti, keďže sa jedná o prvú prioritu zovšeobecnených nástrojov riadenia spoločnosti a pôsobí v dlhodobom meradle. Predložené názory zohľadňujú dlhoročné skúsenosti pracovníkov v danom odbore .
Definovanie súčasného stavu
-
ZŠ / SŠ
-
Sústavné a dlhodobé znižovanie úrovne znalosti absolventov ZS, SŠ, ako v oblasti teoretickej, odborno-praktickej, dejino – kultúrnej oblasti. Odnárodňovanie a strata národnej identity spôsobená cielene nesprávnym a deformačným výkladom dejín a občianskej náuky.
-
Zvyšovanie rozdielu úrovne znalosti absolventov vzhľadom na zavedenie možnosti prispôsobenia učebných osnov jednotlivými ZŠ.
-
Vznik súkromných škôl, z ktorých niektoré sú riadené a financované neziskovými organizáciami financovanými zo zahraničia, vytvárajú riziko pre existenciu štátu.
-
Deti z materských škôl prichádzajúce na ZŠ sú nepripravené, majú problémové správanie, sú nesústredené.
-
Autorita rodičov klesá nielen u žiakov, ale aj u rodičov a vedenie školy sa často nezastane svojho zamestnanca.
-
Rodičia majú málo času na kvalitnú prípravu svojho dieťaťa do školy (veľakrát sa spoliehajú len na školu).
-
Znížený počet žiakov, znižuje úväzky učiteľom, upadá špecializácia, učitelia učia častokrát premety, na ktoré nemajú odbornosť alebo im „nesedia“. V kombinácii s vysokým počtom často meniacich sa vyučovaných predmetov, sa znižuje výkon učiteľa.
-
Na ZŠ nie je rozvíjaná praktická zručnosť ako napr. : poľnohospodárske práce, práce v dielni, varenie, príprava na rodičstvo ,…
-
Nízka disciplína u žiakov ZŠ, SŠ spôsobená konkurenčným prostredím medzi školami.
-
Pohybové telesné aktivity sú na nízkej úrovni, rodičia často ospravedlňujú svoje deti od telesnej aktivity.
-
Na ZŠ, SŠ je nedostatočné spoznávanie svojej histórie, národných dejateľoch a tým aj vyplývajúca slabá národná hrdosť.
-
SŠ / VŠ
-
Podstatné znižovanie náročnosti učebných osnov oproti stavu pred rokom 1989 až o 60%
-
Chýba systematická spolupráca škôl s príbuznými výrobnými odvetviami, kde by študenti získali odborné znalosti. Odbornú prax berú školy ľahkovážne. Vykazujú sa len čiarky bol/nebol.
-
SŠ a VŠ nepokrývajú potreby národného hospodárstva a produkujú nadmerné množstvo absolventov odborov, ktoré nemajú v praxi uplatnenie, čím sa produkujú nezamestnaní.
-
Zánik remesiel, ktoré v súčasnosti chýbajú v národnom hospodárstve.
-
Po napojení VŠ na Bolognský systém vzdelávania, došlo ku prepadu kvality úrovne absolventov a odliv schopných do zahraničia.
Riešenie
Na základe hore vymenovaných nedostatkov v súčasnom školstve a potrebe jeho nápravy v dlhodobom meradle vidím nasledovné korekčné opatrenia:
-
Všetky školy a ich zamestnanci musia patriť pod ministerstvo školstva .
-
Vytvorenie koncepcie rozvoja a smerovania školstva, ktoré bude mať celonárodnú podporu a bude platiť pre dlhodobé obdobie, bez častých veľkých revízii.
-
Zrušenie normatív na žiaka, vzhľadom na skúsenosti s týmto druhom financovania škôl, ktorý prispel ku degradácii kvality. Namiesto toho vypočítať reálne náklady každej školy a jej potreby pre spoločnosť. Štát by mal určovať koľko a akých škôl bude potrebné mať pre potreby rozvoja krajiny.
-
Zrušenie financovania súkromných škôl v plnom rozsahu (teda 100%). Po vzore zo zahraničia ponechať financovanie cca. 20% a súkromné školy viesť pod neustálym dohľadom.
-
Zrušenie inklúzie, ktorá sa významným spôsobom podieľa na znižovaní úrovne vzdelávania. Vytvoriť podmienky pre prácu s talentmi.
-
Odpolitizovanie škôl, zákaz vstupu politickým stranám a NGO do škôl.
-
Zrušenie výuky náboženstva na školách.
-
Zavedenie na telesnej výchove jogy, sebaobrany pod odborným dohľadom.
-
Zavedenie brannej výchovy na ZŠ, SŠ.
-
Zavedenie diferenciácie rómskych detí vo vzdelávacom procese. Podporovať vzdelávanie šikovných rómskych detí, aby mali vyššiu šancu uplatnenia v živote. Zavedenie špeciálnej metodiky výuky pre rómske deti (napríklad: výukové hodiny v trvaní pol hodiny, výuka v triedach max. 4 hodiny, potom praktické cvičenia so zvýšenou pohybovou aktivitou – tanec, spev, športy, rôzne ručné práce, manuálna činnosť)
-
Organizovanie školských výletov na pamätné miesta pri výročí danej udalosti / sviatku : Slavín, Dukla, Vozokany, apod.
-
Zvýšenie nárokov na vedomosti a zručnosti žiakov a študentov tak, aby to bolo minimálne na úrovni pred rokom 1989.
-
Výuka cudzích jazykov až na druhom stupni ZŠ, dať prioritu výuke rodného jazyka.
-
Neintegrovať deti s poruchami učenia medzi bežné deti , vytvoriť špecializované školy.
-
Na celom území Slovenska musia byť ľahko dostupné školy s vyučovacím jazykom Slovenským, aj na etnicky zmiešanom území. V prípade záujmu zo strany národnostných menším, je potrebné, aby mali možnosť študovať vo svojom materskom jazyku na ZŠ .
-
Podpora vzniku SŠ a učňoviek popri výrobných závodoch.
-
Prehodnotiť počet a kvalitu VŠ, posvietiť si na plagiátorstvo a korupciu v školstve
Z hľadiska krátkodobých cieľov, t.j. takých ktoré je možné organizovať aj v súčasnom stave bez potreby veľkých nákladoch :
-
Zvyšovať národné povedomie a znalosti našej pravdivej histórie.
-
Zvyšovať znalosti v oblasti riadenia spoločnosti a štátu, na prípravu riadiacich kádrov. Pre tento účel je veľmi vhodné použiť teóriu Koncepcie sociálnej bezpečnosti (KSB).
-
Zvyšovať znalosti v oblastiach umožňujúcich prežitie : liečiteľstvo, remeslá, …
-
Vrámci výchovy k životu sa zamerať aj na zdravovedu, bylinkárstvo, pestovateľstvo, chov, lásku k sebe a iným, ochrana pred manipuláciou a pod. Školy by mali svoje dielne, vyvýšené záhony, úle, zvieratká – v ideálnom prípade a najmä pre prácu s deťmi na 1. stupni, kde vieme rozvíjať vzťah k rôznym veciam.
Preto odporúčame každej samostatnej organizácii (občine):
-
vytvoriť si podmienky na organizovanie prednášok, seminárov.
-
Vytvoriť zoznam dobrovoľníkov – prednášajúcich pre jednotlivé oblasti a tento zoznam sprístupniť všetkým občinám.
………
Ďakujem za podklady. Doplním zatiaĺ pár bodov, určite sa nájdu ešte mnohé ďalšie.
1. NGO,OZ a pod. by som úplne nevylučovala, ale pedagogický zbor i rodičia musia byť oboznámení s témou, jej obsahom a metodikou. Sú neziskovky, ktoré robia dlhodobo záslužnú prácu (platené zo zahraničia jednoznačne NIE – je to definované vyššie).
2. Prehnaný tlak na súťaž, venovať sa viac spolupráci horizontálne aj vertikálne. (moje poznatky sú také, že nie je žiaden tlak na súťaživosť, panuje veľká pasivita a ľahostajnosť.)
3. Pripravenosť mladých pedagógov osobnostne a vedomostne, výber študentov zamerať na kvalitu, nie kvantitu, to platí aj o VŠ pedagógoch.
4. Prehodnotiť počet a kvalitu VŠ, posvietiť si na plagiátorstvo a korupciu v školstve. (zapracované vyššie)
5. Systém hodnotenia žiakov (nie je 1 ako 1), zapojiť sebahodnotenie (nedával by som to, to už sú detailné špecifikácie, ktoré vyplynú z ostatných požiadaviek na zmenu)
6. Urobiť analýzu viacerých dohodnutých faktorov v rôznych typoch škôl v SR: Walfdorská, Montessori, klasická a pod., aby sme s vaničkou nevyliali aj dieťa. Naše školstvo do roku 1989 obdivovala celá Európa. Upravme záležitosti súvisiace s pokrokom a vráťme s k tomu v mierne modernizovanej podobe späť.